Home Stil de viata sanatos • Shake-urile proteice – cat de importante sunt in procesul de slabire?

Shake-urile proteice – cat de importante sunt in procesul de slabire?

 - 
shake proteic

Daca nu consumi suficiente proteine este foarte greu sa pierzi in greutate…

Nu este imposibil, dar iti garantez ca procesul poate sa dureze mult mai mult.

Acum te vei intreba probabil:

  • Ce sunt proteinele?
  • Cate grame de proteine ar trebui sa consumi pe zi?
  • Unde se gasesc aceste proteine?

Iti voi raspunde la toate aceste intrebari in acest articol.

In plus, daca citesti acest material pana la final, vei afla cum poti sa mananci alimentele tale preferate si sa continui sa slabesti pana la greutatea dorita.

Ce sunt proteinele?

Proteinele sunt macro-nutrienti  care au un rol plastic in organismul nostru.

Asta inseamna ca principalul lor scop este de a construi tesuturi noi, de a forma anticorpi si de a dezvolta si repara masa musculara.

Spre deosebire de carbohidrati (citeste mai mult), proteinele nu au un rol energetic in organismul nostru, dar asta nu inseamna ca nu pot fi transformate in energie daca se iveste oportunitatea.

“Sunt putin confuz? Ai spus ca nu au rol energetic, dar pot fi folosite ca si energie…”

Trebuie sa stii ca desi corpul tau nu apeleaza la transformarea proteinelor in sursa de energie, daca treci printr-o perioada indelungata de foamete, cum ar fi in cazul in care tii o dieta stricta, atunci organismul tau va apela ca ultima solutie la transformarea proteinelor in energie.

Asta inseamna ca muschii, anticorpii sau hormonii vor fi distrusi si folositi pe post de combustibil atunci cand urmezi o dieta stricta bazata pe limitarea aportului de carbohidrati.

Avand in vedere ca masa musculara este un consumator avid de calorii, chiar si atunci cand stai in repaus, asta inseamna ca vei dori sa o pastrezi cu orice pret.

Cate proteine ar trebui sa consumi pe zi pentru a evita procesul de distrugere a musculaturii?

Cel putin 1 gram de proteine pe kg/corp.

Asta inseamna ca pentru o persoana supraponderala care are 1 metru si 70 de centimetri si 120 de kilograme, consumul indicat de proteine ar fi de 120 de grame pe zi.

Articol adaugat recent:  Blender sau storcator de fructe ? Tu pentru care din ele optezi ?

In cazul in care doresti sa dezvolti masa musculara pentru a consuma si mai multe calorii si a obtine rezultate mai rapide, ar trebui sa consumi intre 1,8 si 2 grame de proteina pe kg/corp in fiecare zi.

Urmand exemplul de mai sus, asta ar insemna 240 de grame de proteine.

Care sunt cele mai bune surse de proteine?

Exista numeroase surse de proteine printre care carne rosie sau alba, ouale, lactatele, nucile sau soia, insa mai intai trebuie sa stii ca proteinele la randul lor se impart in doua categorii:

  • Complete, contin toti aminoacizii necesari
  • Incomplete, contin doar o parte dintre aminoacizi

Ca si regula generala pe care ar trebui sa o urmezi, proteinele ce provin din plante nu au toti aminoacizii necesari corpului in componenta, adica sunt incomplete. Cele de natura animala, carnea, lactatele si ouale reprezinta surse complete de proteina.

Cu exceptia shake-urilor proteice, care sunt extrase din lactate, soia sau oua, celelalte alimente bogate in proteine contin si alti macronutrienti cum ar fi grasimi sau carbohidrati.

De aceea este impropriu spus ca mananci doar proteine.

Spre exemplu, un ou contine:

  • 70 de calorii
  • 6 grame de proteina
  • 4,5 grame de grasimi
  • 0,7 grame de carbohidrati

Cu siguranta ai vazut sau ai auzit de celebra schema a combinarii alimentelor care a ajuns virala pe facebook si care este promovata de asa zisii “experti” in nutritie.

Una dintre reguli este sa nu combini fructele cu proteinele, insa acest lucru este imposibil avand in vedere ca o banana normala are 1.1 grame de proteina, o portocala 0,9 grame de proteina sau kiwi un gram de proteina.

Cele mai bune surse de proteina sunt acelea care contin o concentratie cat mai mare de proteine fara un aport mare de calorii.

Articol adaugat recent:  Ce sa faci daca firul de par se despica

Este vorba despre asa numitul raport proteine pe calorii:

Pieptul de pui – 0,22 grame de proteina per calorie.

Branza de casa – 0,17 grame de proteina per calorie

Stridii – 0,11 grame de proteina per calorie

Si tabelul poate continua

Atunci cand consumi un regim alimentar bogat in proteine este absolut necesar sa te hidratezi mai bine.

Proteinele prin metabolizare creeaza o balanta de azot in corpul tau, iar acesta trebuie eliminat prin transpiratie sau urina.

Daca urina ta are o culoare inchisa atunci inseamna ca nu esti bine hidratat.

Mitul shake-urilor proteice

Nu recomand nimanui sa apeleze la shakeurile proteice, dar nu datorita faptului ca acestea ar fi nocive, ci pentru ca majoritatea persoanelor cu care lucrez nu au epuizat inca variantele proteice din alimente.

Daca nu mananci oua, branza sau carne, atunci ce rost are sa apelezi la un shake proteic?

Rolul shakeurilor proteice sau a suplimentelor este acela de a completa o alimentatie sanatoasa bazata pe alimente neprocesate, nu sa o inlocuiasca (exemplul Herbalife).

Daca vrei sa apelezi la un shake proteic te sfatuiesc sa alegi unul care se incadreaza in bugetul tau. Costul acestor suplimente alimentare este acceptabil daca faci un calcul proteina/pret.

Cele mai multe izolate proteice (shake-uri) au la baza zerul din lapte. Practic se extrage zerul printr-un proces industrial si se transforma in pulbere.

Care sunt efectele negative asupra sanatatii tale pe care le pot avea shakeurile proteice?

  • Afectarea rinichilor – daca nu consumi indeajuns de multa apa, dar asta se intampla si in cazul unei diete bogate in proteine din aliemente solide
  • Dezvoltarea masei musculare – daca te antrenezi cu greutati si soliciti musculatura in mod regulat
  • Pierderea in greutate (pierderea de grasime) – metabolismul proteic consuma mai multe calorii decat metabolismul lipidic sau cel ar carbohidratilor. In plus, proteinele nu sunt folosite ca sursa de energie de catre corpul tau.
  • Lipsa de vitamine si minerale – doar daca inlocuiesti aliementele bogate in vitamine si minerale exclusiv cu shake-uri proteice. Dar banuiesc efectul este acelasi daca nu consumi deloc alimente bogate in vitamine si minerale.
Articol adaugat recent:  Atentie, romani! Ce se poate intampla daca bei apa de la robinet! Specialistii avertizeaza: "CANCER!"

Ceea ce vreau sa punctez este ca shake-urile proteice nu sunt daunatoare corpului tau. Un shake proteic din zer (30 de grame) este echivalent cu 600 de mililitri de lapte, fara caloriile aferente.

Riscul apare atunci cand alegi sa consumi doar shake-uri proteice si sa inlocuiesti mesele solide. Dar in acest caz nu mai vorbim despre efectele negative ale shake-urilor proteice, ci despre efectele negative ale unui regim alimentar dezechilibrat.

Nu uita ca shakeurile proteice au rolul de a completa, nu de a inlocui o alimentatie echilibrata si variata.

Atunci cand alegi un supliment alimentar nu trebuie sa te zgarcesti la pret, alege unul de calitate, care are recomandari bune pe internet sau in magazinele de specialitate. Nu este nici o rusine in a pune cateva intrebari vanzatorului.

Cum trebuiesc consumate shake-urile proteice? Cate cupe pe zi?

Ei bine, raspunsul la aceasta intrebare este unul foarte usor.

Citeste cu atentie eticheta de pe ambalajul produsului.

Vei observa acolo numarul de grame de proteina care se afla intr-o cupa.

Daca planul tau alimentar implica 150 de grame de proteina, dar tu ti-ai procurat doar 100 de grame din alimente, completeaza restul de 50 de grame cu ajutorului suplimentelor proteice.

Repartizeaza cupele de proteine din shakeuri in mod echilibrat pe parcursul zilei. Nu face excese.

De ce sa te feresti?

Exact ca in cazul aliemntelor pe care le cumperi din supermarket, suplimentele alimentare contin conservanti si coloranti artificiali. Fereste-te de suplimentele incarcat de substante artificiale: aspartan, coloranti, conservanti, etc.

Author:mereupregatit

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked*

*

*